poniedziałek, 17 października 2011

Trochę o imionach w rodzinie

Dzisiaj napiszę trochę o imionach w mojej rodzinie, a raczej w wywodzie przodków :)


Bardzo sporadycznie w mojej rodzinie można zauważyć nadawanie imion pierworodnym , takie jakie miał ojciec dziecka. Nie mam całego rodzeństwa moich przodków, więc nie mogę być na 100% pewny.
Są tylko dwie takie osoby - ojciec i syn .  Mój pradziadek urodził się ok. 1871 jako Jan Młodawski.
W 1877 rodzi się jego przyszła żona Marianna Boruń i w końcu się pobierają. Jako pierwsze dziecko przychodzi na świat chłopiec, więc nazwali go Jan :)  .  Jako ostatnie dziecko tej pary rodzi się mój dziadek -
Józef Młodawski (*1922 +1982), który to z moją babcią miał jako pierwsze dziecko syna, i nazwali go Józef .

Jeden przodek miał bardzo kłopotliwe dla wszystkich imię - Witalis.
Dla rodziny był znany cały czas jako Witold.
Miałem problem z odnalezieniem jego aktu, ale w USC miasta Warszawy
miła Pani urzędniczka odnalazła akt pradziadka (i nie tylko) i co się okazało ?
Nie był to Witold, a WITALIS . W papierach babci - akt małżeństwa, zgonu,
ankiety i inne papiery potrzebne do wydania dowodu (rzecz jasna oprócz aktu zgonu)
były po prostu złe, bo był to jednak Witalis.
Oczywiście zdania na ten temat są podzielone, bo przecież Witalis to nic innego
jak odpowiednik Witolda, ale to tak samo jak ja bym w dowodzie miał wpisane
zamiast Marcin - np. Martynas (litewski odpowiednik) .

A teraz kilka ciekawostek imienny z mojego drzewka :)
* Mój 5xpradziadek nazywał się Marcin Marynicz i nie był przodkiem po mieczu (tzn. nie był ojcem ojca ojca ojca ojca ojca mojego ojca) , a był to po prostu prapradziadek mojej prababci .
*Moje dwie babcie to Ireny :)
* Prapradziadek Paweł miał dziadka Pawła (mojego 4xpradziadka)
* Prapradziadkowie (małżeństwo) to Józef i Józefa , którzy urodzili się w tej samej parafii .
* 3xpradziadek Tomasz miał żonę Mariannę, matkę Mariannę i teściową Mariannę .

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz